Praca, kariera i rozwój zawodowy są dla wielu z nas bardzo ważne – poświęcamy im na co dzień dużo czasu i energii. Na tyle dużo, że zdarza nam się wpaść w niekończący się wir pilnych zadań, ważnych spotkań i opracowywania strategii od rana do nocy…
Granice między życiem zawodowym a osobistym zaczynają się wówczas zacierać, co na dłuższą metę okazuje się bardzo niekorzystne dla naszego organizmu. Stres wywołany brakiem równowagi pomiędzy pracą a czasem wolnym może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, a także do przedwczesnego wypalenia zawodowego.
Jak radzić sobie ze stresem? – wypróbuj sprawdzone sposoby!
Dobra organizacja pracy
Coraz więcej firm z różnych powodów proponuje swoim pracownikom pracę w systemie „home office” – czyli wykonywanie swoich zawodowych obowiązków zdalnie, z własnego domu. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: w wielu przypadkach powoduje wzrost produktywności i zadowolenia z pracy, pozwala też na większą niezależność. Bywa jednak zdradliwe – często wydaje nam się, że w ogóle nie wychodzimy z „biura”.
Jak zminimalizować stres w pracy? Kluczem do wydajnej i efektywnej pracy, która jednocześnie nie ingeruje w nasz czas wolny, jest dobra organizacja i ustalenie podstawowych zasad:
-
- Ustal godziny pracy. „Elastyczne godziny pracy” nie mogą oznaczać, że będziesz wykonywać swoje obowiązki 24/7 i że będziesz ciągle w gotowości. Bardzo ważne jest więc precyzyjne określenie harmonogramu ze swoim menedżerem i późniejsze pilnowanie, by był on przestrzegany.
- Nie sprawdzaj służbowego maila po godzinach pracy. Ta kwestia wypływa w pewnym sensie z poprzedniej: naucz się nie sprawdzać służbowego maila po godzinach pracy, nie wykonuj też wtedy służbowych telefonów. Wyznacz jasną granicę między czasem poświęcanym na pracę a czasem wolnym. W dni wolne najlepiej w ogóle odetnij się od telefonu i komputera: w ten sposób uda Ci się naprawdę wypocząć.
- Wyznaczaj granice. Zdolni i ambitni pracownicy są przez swoich przełożonych angażowani do wielu wymagających zadań – często zbyt wielu. Jeśli czujesz, że ilość Twoich obowiązków niepokojąco wzrasta i zaczyna Cię przytłaczać, nie bój się powiedzieć „nie”. W przeciwnym razie trudno będzie Ci utrzymać równowagę.
Wyrozumiałość i dbanie o siebie
Jednym z największych wrogów „work-life balance” – czyli właśnie równowagi między pracą a życiem osobistym – jest perfekcjonizm. Brak akceptacji dla własnych błędów, pomyłek czy niedociągnięć oraz wysoki poziom zaangażowania emocjonalnego w wykonywaną pracę mogą prowadzić do problemów na tle fizycznym i psychicznym.
Postaraj się więc wyzbyć takiego perfekcjonistycznego podejścia. Jeśli to trudne, spróbuj spojrzeć na siebie z boku – tak, jak spojrzałabyś na przyjaciółkę – i pomyśleć, w jaki sposób możesz sobie pomóc. Bądź dla siebie wyrozumiała, pozwalaj sobie na beztroski odpoczynek i maksymalnie korzystaj z czasu wolnego. Sprawdź, 6 sposobów na relaks.